امروزه در سیستم فوکوس خودکار دوربینهای DSLR، شاهد قرارگیری حالات و مودهای مختلف جهت استفاده در شرایط نوری و مکانی متفاوت هستیم. در واقع ممکن است سوژه مورد نظر ما در جلوی لنز بوده و ثابت و آرام باشد و تنها قصد ما از عکاسی از او، ایجاد یک تصویر پرتره ساده باشد. در عین حال ممکن است سوژه ما، یک پرنده در حال پرواز در آسمان باشد و یا گاهی ممکن است از یک سوژه در حال حرکت بخواهیم عکاسی کنیم.
1) حالات مختلف فوکوس خودکار دوربینهای DSLR
به طور کلی در هنگام عکاسی از یک جسم ثابت، نیاز به یکبار انجام فوکوس بر روی سوژه بوده و سپس میتوان از آن عکاسی کرد. اما اگر جسم مورد نظر دوباره حرکت کرده و جای خود را عوض کند، میبایست دوباره بر روی آن فوکوس کرد. ولی اگر شرایط متفاوت بوده و جسم مورد نظر به طور مداوم در حال حرکت باشد، میبایست از حالت و مودی خاص به منظور تطابق سریع سیستم فوکوس خودکار دوربین با سوژه مورد نظر استفاده کرد. در واقع، استفاده از حالت فوکوس دستی دوربین دیجیتال در این بخش، کمی سخت و دشوار بنظر میرسد. اگر شما نیز دارای یک دوربین DSLR هستید، باید این خبر خوش را به شما بدهیم که در این شرایط میتوانید از سیستم فوکوس خودکار دوربین خود و حالات مختلف آن کمک بگیرید. پس شاید بهتر باشد به این مودها و حالت سری بزنیم و با هر یک از آنها به تفضیل آشنا شویم:
1-1) سیستم فوکوس تک نقطهای
این نوع حالت از سیستم فوکوس خودکار که با عبارت فوکوس خودکار تک نقطه ای[1] شناخته میشود، در دوربینهای DSLR کمپانی نیکون با نام خفف AF-S و در دوربینهای DSLR شرکت کنون نیز با نام فوکوس خودکار تک شات[2] دسته بندی شدهاند. در این حالت دوربین فقط بر روی سوژه واقع در نقطه ی انتخاب شده فوکوس می کند، از این حالت بیشتر برای سوژه های ثابت استفاده می شود.
منظور از این حالت، فوکوس ساده بر روی سوژه مورد نظر بوده و در حقیقت، عکاس یک نقطه فوکوس خاص را انتخاب کرده و دوربین نیز به طور خودکار شاخصههای مربوط به کنتراست آن را قفل خواهد کرد (به منظور ذخیره کردن اطلاعات مربوط به فوکوس سوژه مورد نظر در شرایط کنونی). اگر دوربین بر روی این حالت تنظیم شده باشد، در هنگام اعمال نیم فشار بر روی دکمه شاتر دوربین و یا استفاده از دکمه اختصاصی AF (در صورت وجود داشتن)، دوربین به طور خودکار، اطلاعات مربوط به فوکوس بر سوژه مورد نظر را قفل خواهد کرد و در این حالت، اگر جسم از جای خود حرکت کند، (حتی اگر همچنان انگشت خود را بر روی دکمه شاتر دوربین گذاشته باشید و به صورت نیمه بر روی آن فشار آورده باشید) دیگر نیاز به انجام فوکوس مجدد نخواهد بود. از این رو، دیگر نیاز به انجام فوکوس نخواهد بود و به اصطلاح، فوکوس بر روی سوژه “قفل” شده است. در هنگام قرار گیری و تنظیم سیستم فوکوس خودکار بر روی این حالت، اغلب به منظور عکاسی از سوژه، نیاز به قفل کردن فوکوس دوربین بر روی آن است و اگر این پروسه انجام نشود، با زدن دکمه شاتر دوربین، هیچ تغییر خاصی دیده نخواهد شد (به خاطر اشتباه در انجام فوکوس خودکار). البته بعضی از دوربینهای DSLR دارای تنظیمات پیشرفتهای به منظور تغییر این رفتار بوده و برای مثال، دوربین D810 نیکون در بخش تنظیمات دستی در قسمت “Autofocus” دارای گزینهای به نام “AF-S Priority Selection” است و با قرار دادن مقدار آن بر روی گزینه “Release”، عکاس این اجازه را خواهد یافت که در هنگام قرار نداشتن فوکوس بر روی میزان مناسب خود (در صورت تار بودن تصویر و عدم فوکوس بر روی سوژه) بتواند به عکاسی از منظره پیش روی خود بپردازد.
در نهایت چند نکته مهم در مورد نحوه استفاده از این حالت وجود دارد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست. ابتدا باید گفت که اگر در حال استفاده از یک فلاش Speedlight اکسترنال هستید و اگر بر روی بدنه آن با واژه “AF-Assist” (به معنای ساتع کردن اشعهای قرمز رنگ) مواجه شدید، حتما میبایست از همین مود[3] (AF-S mode) به منظور عکاسی و در کنار آن، بهره بردن از این ویژگی فلاش خود، استفاده کنید. همچنین در بخش جلویی دوربین خود نیز احتمالا با یک لامپ به نام “AF-Assist” روبهرو خواهید شد. بهتر است بدانید که این ویژگی تنها از طریق گزینه AF-S قابل استفاده و کاربردی خواهد بود.
1-2) حالت فوکوس خودکار پیوسته و متوالی
این مود که به عنوان دیگر حالت سیستم فوکوس خودکار یک دوربین دیجیتال است و مسلما در تمامی دوربینهای DSLR مدرن وجود خواهد داشت، با نام مداوم یا پیوسته[4] در دوربینهای کمپانی نیکون به اختصارAF-C[5] شناخته میشود. این حالت به منظور عکاسی و دنبال کردن اجسام در حال حرکت مورد استفاده قرار میگیرید و بیشتر استفاده از آن در زمینههای عکاسی ورزشی، حیات وحش و محیطهای با سوژههای غیر ساکن دیده میشود. در حالت های AF-C اگر سوژه بطور لحظه ای نقطهی فوکوس انتخابی را ترک کند، دوربین بر اساس اطلاعات نقاط مجاور فوکوس میکند. در واقع از نظر نحوه انجام فوکوس در این مود باید اینطور توضیح داد که سیستم فوکوس خودکار دوربین، حرکات سوژه مورد نظر را بررسی و آنالیز کرده و سپس محل قرار گیری بعدی آن را پیش بینی خواهد کرد. در ادامه، فوکوس را بر روی نقطه فوکوس پیش بینی شده قرار خواهد داد. شناسایی و انجام فوکوس خودکار بر روی سوژه، در حالتی که جسم یا خود عکاس در حال حرکت باشند از اصلیترین ویژگیها و مزایای سیستم فوکوس خودکار پیوسته یا متوالی[6] به حساب میآید. تنها کاری که عکاس، در هنگام قرار گیری سیستم فوکوس خودکار دوربین بر روی این حالت، میبایست انجام دهد این است که دست خود را به حالت نیم فشار[7] بر روی کلید شاتر دوربین قرار دادن و آن را به همین شکل نگه دارد و یا در صورت وجود دکمه اختصاصیAF، کلید مربوطه را فشرده و در همان حالت باقی بماند. در این حالت، سیستم فوکوس خودکار دوربین به طور خودکار به دنبال کردن سوژه مورد نظر خواهد پرداخت و از این نظر هیچ گونه نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت. در مقایسه با حالت قبلی (سیستم فوکوس تک نقطهای[8] AF-S)، فوکوس خودکار پیوسته دارای تنظیمات بسیار پیشرفتهتر و گستردهتری بوده)مخصوصا در دوربینهایDSLR سطح بالا) و قادر به انجام عملیات پیچیدهتری نیز میباشد. دنبال کردن سوژه در حالت فوکوس تک نقطهای یا چند نقطهای، از جمله مثالهایی در این باره هستند.
1-3) حالت فوکوس ترکیبی یا هیبریدی
بعضی از دوربینها دارای مود دیگری به نام AF-A در دوربینهای کمپانی نیکون بوده و در واقع این حالت از سیستم فوکوس خودکار، یک حالت ترکیبی است که وظیفه آن، تغییر و جابهجایی حالات فوکوس خودکار دوربین بین دو گزینه سیستم فوکوس تک نقطهای (AF-S) و همچنین حالت فوکوس خودکار پیوسته (AF-C) میباشد. ساز و کار انجام این نوع از فوکوس خودکار نیز به این شکل است که دوربین اطلاعات مربوط به سوژه خود را شناسایی کرده و تعیین میکند که جسم مورد نظر در حال حرکت بوده و یا ساکن است. در صورت ساکن بودن جسم مورد نظر، سیستم فوکوس AF-S انتخاب خواهد شد و در حین حرکت کردن سوژه، سیستم فوکوس خودکار به حالت فوکوس AF-C تغییر حالت خواهد داد. جالب است بدانید که، حالت AF-A، مود پیشفرض سیستم فوکوس خودکار موجود بر روی بسیاری از دوربینهای DSLR سطح مبتدی شرکت نیکون است و در حقیقت، این حالت به منظور پوشش دادن تمامی شرایط قرار گیری یک عکاس آماتور به عنوان یک مود پیشفرض انتخاب شده است و در شرایط محیطی و نوری متفاوت، کار خود را به نحو احسنت انجام میدهد. حتی جالبتر این است که بسیاری از دوربینهای DSLR حرفهای و سطح بالا دارای این مود نبوده و تخصصیتر به این موضوع نگاه میکنند، زیرا این حالت بیشتر به کار عکاسان تازه وارد آمده و برای آموزش عکاسی و شروع این حرفه بسیار مناسب است.
1-4) فوکوس خودکار تمام وقت
این حالت که نوعی جدید از فوکوس خودکار به حساب میآید و با نام AF-F شناخته میشود، توسط کمپانی نیکون به جامعه عکاسان معرفی شد و این ویژگی هم اینک در دوربینهای DSLRی همچون D500 و یا D7200 و دیگر دوربینهای پیشرفتهتر این سری دیده میشود. اما از نگاه کاربردی و بررسی محل استفاده آن باید گفت که این ویژگی به منظور استفاده از فوکوس خودکار دوربین در هنگام فیلمبرداری و ضبط تصاویر در حالت Live View استفاده میشود. در حقیقت این حالت از سیستم فوکوس دوربین، به طور تمام وقت به دنبال سوژه مورد نظر بوده و آن را تعقیب میکند و نیازهای فوکوس در حالت فیلمبرداری دوربین را برطرف خواهد نمود. البته در حالی که به نظر میرسد، حالت مزبور بسیار کاربردی و خاص باشد، باید گفت که این ویژگی برای اجسام و سوژههایی که با سرعت نسبتا زیادی در حال حرکت هستند، کارا نبوده و نمیتوان به آن اطمینان کرد. به همین منظور، کمپانی ژاپنی نیکون در حال کار کردن بر روی این حالت به جهت بهبود بخشیدن به سرعت و دقت آن بوده و احتمالا در آینده شاهد بروز سیستم بهتر و دقیقتر و همچنین کم اشتباهتری در این بخش خواهیم بود. البته کاربرانی که بیشتر به عکاسی پرداخته و کمتر به سمت مود فیلمبرداری میروند، لازم نیست نگرانی خاصی در این مورد داشته باشند.
البته اگر بخواهیم در مورد تجربهای که در این زمینه کسب کردهایم، توضیح دهیم، باید گفت که بیشتر از حالت AF-C بر روی دوربین نیکون خود استفاده کنید و تنها در موقعیتهایی که دوربین قادر به فوکوس و عکاسی نمیباشد (مثلا در شرایط نوری ضعیف) از مود AF-S دوربین خود بهره ببرید.
1-5) نحوه جابهجایی بین مودهای سیستم فوکوس خودکار
اگر در مورد نحوه تغییر حالات فوکوس خودکار دوربین خود اطلاعاتی ندارید، اولین پیشنهاد ما به شما، مطالعه دفترچه راهنمای مخصوص به مدل دوربین خودتان است، زیرا هر دوربین دارای کلیدها و دکمههای مودها و حالات فوکوس منحصر به خود بوده و گاهی تفاوتهای بسیار زیادی میان آنها دیده میشود. برای مثال در یک دوربین DSLR سطح مبتدی با نیمه حرفهای به منظور تغییر حالت فوکوس خودکار دوربین میبایست به بخش تغییر حالات فوکوس خودکار در محل نمایشگر اصلی یا نمایشگر کوچک موجود در بخش فوقانی بدنه دوربین (نمایشگراطلاعات[9]) مراجعه کنید، اما در یک دوربین DSLR سطح پیشرفتهتر، موضوع کمی تفاوت داشته و در بخش قدامی بدنه دوربین شاهد قرار گیری دکمهای اختصاصی به همین منظور هستیم. برای مثال در بخش جلویی بدنه دوربین D700 نیکون (بر طبق تصویر زیر سمت راست) و یا دوربین D7200 (طبق تصویر زیر در سمت چپ) دکمهای اختصاصی وجود دارد که منحصرا وظیفه آن، اجرای عملیات مزبور به منظور جابهجایی میان حالات مختلف سیستم فوکوس دوربین DSLR میباشد.
موقعیت دکمه انتخاب مود فکوس در دوربین D700 (سمت راست) و دوربین های D7100، D7200، D500، D750، D810 (سمت چپ)
با چرخاندن این پیچ تنظیم در دوربین D700 و قرار دادن آن بر روی حرفC ، حالت AF-C یا همان فوکوس خودکار پیوسته یا قرار دادن آن بر روی حرف S، حالت AF-S یا همان فکوس خودکار تک نقطهای و در نهایت با قرار دادن نشانهگر بر روی گزینه Mمیتوانید به صورت دستی به تنظیم فوکوس لنز دوربین پرداخته و آن را از حالت فوکوس خودکار خارج سازید. اما در دوربینهای D7100، D7200، D500، D750، D810، D850 و سایر دوربین های DSLR نیمه حرفهای و حرفهای شرکت نیکون با چرخاندن پیچ تنظیم از حالت AF یا حالت فکوس خودکار به M یا دستی می توان وضعیت فکوس را در دوربین تعییت و یا با فشار دادن دکمه مود فکوس (تصویر سمت چپ بالا) و تغییر دادن کلید جرخان وضعیت پشت دوربین مودهای فوکوس به ترتیب از حالت AF-S به AF-C تغییر پیدا نموده که اگر پس از انتخاب هر مود اقدام به چرخاندن کلید چرخات در جلو دوربین نمایید مقادیر هر مود فکوس به ترتیب در مود AF-S از وضعیت خودکار به وضعیت نقطهای و در مود AF-C به وضعیت خودکار، نقطهای، d9، d21، d51 و 3D در دوربین های D7100، D7200، D750، D810 و در دوربین D500، D850 به وضعیت خودکار، نقطهای، d21، d72، 3D و GRP تغییر مینماید، که در ادامه به بررسی این وضعیتها در هر مود می پردازیم.
2) حالات مختلف فوکوس خودکار منطقهای AF-Area
اگر بخواهیم به مسائل پیچیدهتری اشاره کنیم، باید گفت که دوربینهای DSLR دارای بخشی دیگری به نام فکوس خودکار منطقهای[10] بوده و که به عکاسان این امکان را میدهد که از میان تنظیمات بسیار زیادی، گزینههای مورد نظر خود را به منظور اعمال بر روی حالات فوکوس AF-S، AF-C، AF-A و یا AF-F انتخاب کنند. بسیاری از دوربینهای DSLR مبتدی و حتی نیمه حرفهای دارای بخشی در منو تنظیمات با نام “AF-Area Mode” بوده که به طور خاص، این ویژگی را تنظیم میکند. اما در دوربینهای حرفهای و سطح بالاتر، این موضوع کمی تفاوت داشته و در دوربینهایی همانند D300s، D700، D3s، D3x نیکون شاهد قرار گیری کلیدی مخصوص در بخش خلفی بدنه دوربین به منظور انتخاب گزینه مورد نظر هستیم. البته در دوربینهای جدیدتری همانند7200، 7500، D500، D810 و D850 دیگر این کلید وجود نداشته و جای آن با تک دکمهای در بخش قدامی دوربین عوض شده است. اما احتمال تا به این جای کار این سوال برایتان مطرح شده است که وظیفه AF-Area چیست و در واقع به چه چیزی میپردازد.
2-1) فوکوس خودکار منطقهای – تک نقطهای
وقتی که گزینه Single Point در دوربینهای شرکت نیکون را از منو AF-Area Mode، انتخاب میکنید دوربین شما تنها از یک نقطه فوکوس به منظور انجام فوکوس استفاده میکند و عمل انتخاب آن یک نقطه فوکوس نیز از طریق منظرهیاب دوربین امکان پذیر خواهد بود. بنابراین با جابهجایی در میان کل نقاط فوکوس موجود بر روی منظرهیاب (با حرکت به سمت بالا و پایین و همچنین چپ و راست توسط دکمه جهتها در پشت بدنه دوربین)، میبایست در این میان، یک نقطه به منظور انجام فوکوس انتخاب شود و در این حالت سیستم فوکوس دوربین، تنها اطلاعات مربوط به کنتراست میان پیکسلی آن نقطه را جمعآوری و تشخیص داده و نسبت به انجام فوکوس دقیق بر روی آن نقطه (با توجه به عمودی یا صلیبی بودن آن نقطه) اقدام خواهد نمود. بنابراین بهتر است در هنگام عکاسی از اجسام و سوژههای ساکن همچون عکاسی از منظره، ساختمان (در زمینه عکاسی معماری) و در هنگام عکاسی پرتره از فرد ساکن و غیر متحرک، از سیستم فوکوس خودکار نقطهای استفاده شود. همچنین پیشنهاد میشود نقطه فوکوس انتخاب شده را بر روی چشم فرد قرار دهید، زیرا این سطح از فوکوس، عمق میدان مناسبتری را ایجاد کرده و همچنین به دلیل بیشترین اختلاف رنگها در آن، سیستم فوکوس خودکار دوربین، کار خود را به شکل بهتری انجام خواهد داد.
2-2) فوکوس خودکار منطقهای – متحرک
گزینهای دیگری از منو AF-Area Mode که با آن آشنا خواهیم شد، Dynamic در دوربینهای کمپانی نیکون است. در این حالت، مانند بخش قبلی، عکاس یک نقطه خاص فوکوس را انتخاب کرده و دوربین نیز در ابتدا به طور خودکار بر روی آن نقطه، بهترین حالت فوکوس خود را در نظر میگیرد. در حالی که تنها، یک نقطه فوکوس از جانب عکاس انتخاب شده است، اما با حرکت کردن سوژهای که فوکوس بر روی آن قرار دارد، سیستم فوکوس خودکار دوربین به طور پیوسته به شناسایی کنتراست نقاط فوکوس مجاور آن نقطه پرداخته و اطلاعات مشابه با آن یک نقطه فوکوس را جمع آوری میکند و در نتیجه، سوژه خود را به این شکل تعقیب کرده و در میان نقاط فوکوس دوربین حرکت میکند تا همیشه سوژه مورد نظر را در واضحترین حالت خود به تصویر بکشد. (اما در نهایت همیشه بر روی یک نقطه فوکوس کار خود را انجام میدهد). کاربر نیز میبایست در هنگام حرکت سوژه مورد نظر خود، سعی در قرار دادن آن در نزدیکی نقطه فوکوس مورد نظر داشته باشد و آن را از نقاط مجاور نقطه فوکوس تعیین شده خارج نسازد تا در نهایت بتواند عکس خود را از سوژه مورد نظر به ثبت برساند. اما بهتر است بدانید که در صورت حرکت سیستم فوکوس خودکار به نقاط مجاور نقطه فوکوس تعیین شده، این حالت در منظرهیاب و در هنگام قبل از عکاسی قابل مشاهده نبوده و تنها در زمان بعد از ثبت عکس قابل تشخیص خواهد بود.
در مورد سطح عملکردی این مود نیز باید گفت که در هنگام قرار گیری تنظیمات فوکوس منطقهای بر روی حالت Dynamic، سیستم فوکوس دوربین، بسیار سریع و دقیق عمل کرده و قابلیت تعقیب سوژههایی با سرعت زیاد را نیز دارد. حتی در این حالت میتوان به آسانی به تعقیب یک پرنده در حال پرواز در آسمان (سوژه دشوار) نیز پرداخت. البته جالب است بدانید که دوربینهای سطح حرفهای و مدرنتر دارای تنظیماتی به منظور ویرایش تعداد نقاط فوکوس فعال شونده در مجاور تک نقطه فوکوس تعیین شده، بوده و برای مثال در دوربین حرفهای D7200 نیکون تنظیماتی وجود دارد که به عکاس اجازه انتخاب بین گزینههای 9، 21 و 51 نقطه فوکوس مجاور را خواهد داد. بنابراین اگر به منظور تعقیب سوژه خود، این حالت را انتخاب کردهاید و در عین حال، قصد تعقیب سوژهای با ابعاد کوچکتر (مثلا پرندگان در حال پرواز در فواصل نسبتا دور) را داشته باشید، میتوانید از گزینه حداقل تعداد نقاط فوکوس مجاور یعنی 9 یا 21 عدد استفاده کنید. همچنین اگر قصد در نظر داشتن تمامی فریم را داشته و جسم بزرگی را به عنوان سوژه خود در نظر داشته باشید ( مثلا گراز یا گوزن در حال حرکت با سرعت پایین)، میتوانید از گزینه 51 نقطه (تمامی نقاط فوکوس) این دوربین استفاده کنید.
حالت فکوس |
شرح |
مثال |
توضیحات |
AF-S |
در این حالت دوربین فقط بر روی سوژه واقع در نقطهی انتخاب شده فوکوس میکند، از این حالت بیشتر برای سوژههای ثابت استفاده میشود. |
عکاسی منظره، عکاسی پرتره، پرندگان، حیوانات، ساختمانها |
سوژه ثابت فاقد حرکت |
Dynamic |
در حالتهای AF-A و AF-C اگر سوژه بطور لحظهای نقطهی فوکوس انتخابی را ترک کند، دوربین بر اساس اطلاعات نقاط مجاور فوکوس میکند. |
هواپیمای در حال پرواز با فاصله نسبتا دور، پرندگان، حیوانات بزرگ، دوندگان و... |
سوژه ثابت سرعت نسبتا آهسته |
AF-C |
از این حالت از فوکوس هنگامی که فرصت کافی برای ترکیببندی دارید یا هنگامی که حرکت سوژه قابل پیش بینی میباشد استفاده میشود. |
مسابقات اتومبیل رانی، پرندگان شکاری در حال پرواز، یوزپلنگ درحال دویدن و ... |
سوژه متحرک و سرعت حرکت بسیار سریع |
AF-C |
از این حالت زمانی استفاده کنید که حرکت سوژه قابل پیشبینی نباشد. |
فوتبالیست ها، پرندگان در حال پرواز |
سوژه متحرک و سرعت حرکت سریع |
AF-C |
از این حالت زمانی استفاده کنید که حرکت سوژه قابل پیش بینی باشد. |
سوژههای بزرگ ساکن یا در حال حرکت سگ، اهو، گوزن، شیر، فیل، عقاب، شترمرغ |
سوژه متحرک و سرعت حرکت کم |
AF-C |
دوربین سوژههایی را که نقطهی فوکوس را ترک کردهاند تعقیب میکند و نقاط فوکوس جدید را انتخاب میکند. زمانی از این حالت استفاده کنید که سوژهها بطور غیر قابل پیشبینی از یک سمت به سمت دیگر حرکت میکنند. |
بازیکنان تنیس، مسابقات کسکیت و اسنوبرد، مسابقات فوتبال، والیبال و بسکتیال، پرندگان در حال شنا، قدم زدن حیوانات و ... |
سوژه متحرک و سرعت حرکت نسبتا کم |
در کنار آن، بسیاری از دوربینهای مدرن کمپانی نیکون دارای گزینهای به نام حالت تعقیب سه بعدی سوژه[11] بوده و با استفاده از این گزینه و انتخاب آن، مشابه حالات قبلی، ابتدا یک نقطه فوکوس به عنوان سوژه مورد نظر توسط عکاس تعیین میشود و سپس سیستم فوکوس خودکار دوربین وارد کار شده و هر چه تعداد که نیاز باشد، نقاط فوکوس دوربین را فعال کرده و در شکلهای مختلف، از آنها استفاده خواهد کرد. البته با وجود شباهتهایی با موارد قبلی، ساز و کار فعالیت این سیستم کمی متفاوت است و در حقیقت، در حالت قرار گیری دوربین بر روی گزینه 3D-Tracking Mode، سیستم فوکوس دوربین به دنبال سوژههای همرنگ آن بوده و آن را به عنوان بخشی از جسم در نظر خواهد گرفت. در واقع این سیستم به تشخیص منظره روبهرو اقدام کرده و رنگ جسم را شناسایی میکند و بدین شکل به تعقیب سوژه مورد نظر خواهد پرداخت. برای مثال فرض کنید که در حال عکاسی از یک پرنده سفید رنگ هستید و آن پرنده سفید رنگ در میان بسیاری از پرندگان سیاه رنگ قرار دارد. این سیستم فوکوس، به طور خودکار بر روی پرنده مورد نظر فوکوس کرده و آن را تعقیب خواهد کرد و در صورت حرکت کردن سوژه و یا در حال حرکت بودن دوربین، جسم مورد نظر در سطح فوکوس دوربین خواهد بود و میتوان به راحتی از آن عکاسی کرد. در حالت تعقیب ۳ بعدی به این نکته توجه کنید که اگر سوژه از منظره یاب خارج شد انگشتتان را از دکمه ی شاتر بردارید و مجددا سوژه را فوکوس کنید.
اگر بخواهیم دو حالت ”3D-Tracking Mode” و “Dynamic” را با هم مقایسه کنیم، این طور باید گفت که در حالت تعقیب سه بعدی سوژه، سیستم فوکوس خودکار دوربین از تمامی ظرفیت نقاط فوکوس خودکار دوربین به منظور شناسایی و تشخیص رنگها، استفاده خواهد کرد، اما در حالت تعقیب دینامیک یا متحرک، کاربر از بین 9 نقطه تا حداکثر تعداد نقطهها، نقاط مجاوری که اجازه فوکوس دارند را انتخاب کرده و بخشی به نام قلمرو فوکوس[12] را بوجود خواهد آورد. برای مثال اگر در حال استفاده از سیستم فوکوس دینامیک هستید، در حداقل میزان نقاط مجاور نقطه اصلی، قلمرو فوکوس شما شامل 9 نقطه خواهد بود. نقاطی که (8 نقطه) دور تا دور نقطه اصلی (یک نقطه) را گرفتهاند و تک نقطه فوکوس دوربین، بین این 9 نقطه به طور خودکار جابهجا خواهد شد. حتی اگر سوژه مورد نظرتان از داخل قلمرو فوکوس در نظر گرفته شده (در این مثال برابر 9 نقطه) خارج شود، دیگر دوربین توانایی فوکوس بر روی سوژه را نخواهد داشت. اما در حالت تعقیب سه بعدی سوژه، دوربین به تعقیب جسم مورد نظر خود پرداخته و این در حالی است که، تغییرات بوجود آمده و جابهجایی میان نقاط فوکوس فعال شده به طور زنده بر روی منظرهیاب دوربین به نمایش در خواهد آمد. تفاوت دیگر میان این دو حالت فوکوس در این است که در صورت قرار داشتن مود فوکوس منطقهای بر روی تعقیب سه بعدی سوژه، در هنگام خارج شدن سوژه در حال تعقیب از نقطه ابتدایی تعیین شده به عنوان فوکوس، باز هم سیستم فوکوس خودکار، جسم مورد نظر را در حالت فوکوس قرار داده و در صورت قرار گرفتن آن، حتی در زیر یکی از نقاط فوکوس، باز هم تصویر واضحی را از آن ارائه خواهد داد (در حالی که در هنگام استفاده از مود دینامیک میبایست مواظب خارج نشدن سوژه مورد نظر از میزان قلمرو فوکوس تعیین شده خود، باشیم). اما با تمام این تفاسیر اگر بخواهیم از نظر کاربردی و عملکردی به مسئله نگاه کنیم، باید بگوییم که بهتر است در هنگام عکاسی از پرندگان، حیات وحش و یا هر چیز در حال حرکت دیگر، بیشتر از حالت دینامیک با تعداد نقاط قلمرو فوکوس کمتر (9 یا 21 عدد) استفاده کنید. زیرا تجربه ثابت کرده است که در هنگام عکاسی از پرندگان در حالت دستی و قرار گرفتن حالت فوکوس بر روی تعقیب سه بعدی، به دلیل همرنگ بودن بعضی اجسام با سوژه مورد نظر (و به دلیل ساز و کار این مود و وابستگی آن به رنگهای تمامی نقاط فوکوس موجود در منظرهیاب)، احتمال از دست رفتن فوکوس سوژه، وجود خواهد داشت. همچنین سرعت تعقیب آن نیز نسبت به مودهای دیگر در سطح پایینتری قرار دارد. همچنین در هنگام استفاده از حالت دینامیک، اگر مساحت قلمرو فوکوس خود را به تعداد نقاط کمتری کاهش دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت و عملیات فوکوس بر روی سوژه مورد نظر با دقت بیشتری انجام خواهد شد.
قسمت اول: آشنایی با انواع فکوس خودکار در دوربین های عکاسی نیکون
قسمت دوم: آشنایی با انواع فکوس خودکار در دوربین های عکاسی نیکون
[1]- Single Area AF
[2]- One shot AF
[3]- Mode
[4]- Continuous
[5]- Auto Focus Continuous
[6]- Continuous mode
[7]- Half Shot
[8]- Single Area Focus Mode
[9]- Monitor Info
[10]- Auto Focus Area Mode (AF-A)
[11]- 3D-Tracking Mode
[12]- Zone
منبع: دنیای عکاسی با استودیو گلامور

سلام تشکر عالی بود سوال :AF-C زیرش نوشته D51 / D 153 منظور نقطه فوکوس هستش یا ؟
بله

عالی بود به صورت کاملا کاربردی و فشرده و روان مخصوصا قسمت جدول خیلی خوب بود