امروزه ظبط فیلم یکی از قابلیت های دوربین های عکاسی DSLR می باشد. این قابلیت بجز حالت تمام خودکار دارای تنظیمات خاصی جهت بهبود هرچه بهتر در ظبط تصاویر است. شرکت نیکون بر روی دوربین های DSLR خود تنظیماتی را جهت بهبود هرچه بهتر و حرفه ای تر کار کردن افرادی که قصد ظبط فیلم را دارند ارائه داده است تا بتوان در ظبط فیلم های سینمایی، سریالها، کلیپهای عروسی، موزیک ویدئوها، حیات وحش و ... بتوان بهترین صحنه ها را به تصویر بکشید. در ادامه با من همراه باشید تا با تنظیمات حالت فیلم برداری دوربین های نیکون آشنا گردید.
1- آشنایی با نحوه ظبط فیلم به صورت خودکار:
همواره برای افرادی که سر رشته ای از اصول فیلم برداری حرفه ای ندارند شرکت نیکون تمام کارها را به صورت خودکار توسط دوربین انجام داده تا کاربر تنها به فشردن یک دکمه بتواند بهترین تصاویر را ظبط کند.
برای فیلم برداری با دوربین های دیجیتالی نیکون می بایستی شما دوربین را ابتدا بر روی وظعیت P یا همان Programmed قرار دهید. در این حالت تمامی عملیات فوکوس، تنظیم سرعت، تنظیم دیافراگم، حساسیت سنسور و ... به صورت تمام خودکار انجام می گردد.
و سپس دوربین را بر روی حالت ظبط فیلم قرار داده
و سپس با فشردن دکمه LV یا همان Live View تصویر را بر روی صفحه نمایش دوربین قرار داده
و حال با فشار دادن دکمه Record یا همان دکمه قرمز رنگ روی دوربین خود عملیات ظبط و توقف فیلم را آغاز و پایان می دهید.
تا به اینجای کار شما فقط به دوربین دستور دادید تا شروع به فیلم برداری نمود و یا به فیلم برداری دستور توقف را داده اید و همه کار را دوربین به صورت خودکار انجام داده است. حال اگر قرار باشد تا فیلم برداری را به صورت تخصصی و حرفه ای تر انجام دهیم باید در حالت دستی اقدام به فیلم برداری نموده و سپس باید به تنظیمات دوربین رفته و در آنجا اقدام به دستور به دوربین کنیم.
2- فیلم برداری با شیوه دستی
برای فیلم برداری به صورت تخصصی در دوربین های نیکون باید حداقل با مفهموم فوکوس، حساسیت سنسور ISO، گشودگی دیافراگم، سرعت شاتر، تراز سفیدی آشنایی داشته باشید. در ادامه با فرض اینکه شما این مفاهیم را به خوبی درک می کنید به توضیح چگونگی فیلم برداری با دوربین نیکون را بیان می کنیم.
همان گونه که در عکاسی برای ثبت یک عکس باید فوکوس، حساسیت سنسور ISO، گشودگی دیافراگم، سرعت شاتر و تراز سفیدی را تنظیم کرد در حالت فیلم برداری تخصصی هم باید تمام این موارد را تنظیم نمود. زمانی که شما دوربین را بر روی وضعیت M یا همان Manual قرار می دهید دوربین منظر می ماند تا شما تمامی کارها را جزء به جزء به آن دستور داده و سپس با توجه به دستورات شما اقدام به فیلم برداری نماید.
حالت های فوکوس در زمان فیلم برداری با دوربین نیکون دارای دو حالت است یکی خودکار و دیگری دستی. برای تغییر وضعیت حالت خودکار به دستی و برعکس از حالت دستی به خودکار باید همانند تصویر زیر عمل کنید.
در حالت فکوس خودکار در فیلم برداری با دوربین نیکون باید بدانید که حالت خودکار داری چند مد می باشد. به ترتیب حالت AF-F و حالت AF-S می باشد. که هر کدام دارای چند حالت می باشند.
AF-S: اتوفوکوس ثابت: از این حالت برای سوژههای ثابت استفاده میگردد.
AF-F: اتوفوکوس دائم: از این حالت برای سوژههای متحرک استفاده میگردد. دوربین تا زمانی که دکمه شاتر را فشار ندهید به صورت پیوسته فوکوس میکند.
حالتهای فوکوس خودکار هنگام فیلمبرداری در دوربینهای نیکون |
|||||
Pursuit of the subject | Face Recognition | Wide | Normal | توضیح کلی | حالت |
تعقیب سوژه به صورت خودکار سوژه را شناسایی و بر روی آن فکوس را قفل نموده و آن را تعغیب می کند. |
تشخیص چهره به صورت خودکار چهره تشخیص داده شده و بر روی آن فوکوس می گردد. |
ناحیه وسیع برای ثبت مناظر |
ناحیه فوکوس معمولی دوربین بهتر است بر روی سه پایه باشد |
اتوفوکوس دائم | AF-F |
تعقیب سوژه یک سوژه را تعیین و بر روی آن فوکوس را قفل نمائید سپس به صورت خودکار سوژه را تعقیب می کند. |
تشخیص چهره میتوان تنها یک چهره را تعیین بخ صورت خودکار بر روی آن فکوس نماید. |
ناحیه وسع برای ثبت موضوعات شلوغ مانند جمعیت |
ناحیه فوکوس معمولی دوربین باید بر روی سه پایه باشد. |
اتو فوکوس ثابت | AF-S |
برای مثال زمانی که میخواهید عمل فلو و فکوس را بر روی چهره دو شخص که در فاصله نزدیک و دور از دوربین قرار گرفته اند انجام دهید به گونه ای که یک بار نفر اول در فوکوس باشد و پس از چند لحظه نفر دوم فوکس باشد باید بر روی حالت AF-S و مد تشخیص چهره قرار دهید و با به صورت دستی فکوس را انجام دهید.
در هنگام فیلم برداری بر روی صفحه نمایش دوربین اطلاعاتی به صورت اختصاری درج می گردد. هر یک از این اطلاعات بیانگر مفهومی خاص هستند. به تصویر زیر به دقت توجه کنید. در ادامه همین مطلب زمانی که قصد بیان تنضیمات در منوی دوربین را داریم باید با این علائم آشنایی داشته باشید.
3- ایجاد تنظیمات اولیه:
ابتدا با زدن دکمه Menu وارد بخش Movie Shooting Menu شوید.
- Reset movie shooring menu:
این گذینه برای باز گردانندن کلیه تنظیمات بخش Movie Shooting Menu به حالت پیش فرض اولیه دوربین است..
- File naming:
این گذینه برای تعیین یک نام خاص به فایل فیلم ظبط شده است. با این گذینه می توانید برای هر کلیپ ظبط شده یک نام خاص تعیین کنید.
- Destination:
باین گذینه برای تعیین محل ذخیره سازی فیلم بر روی کارت حافظه است. اگر دوربین شما دارای 2 شکاف حافظه باشد می توانید تعیین کنید که فیلم گرفته شده بر روی کدام کارت حافظه ظبط گردد و یا اینکه یک نسخه پشتیبان از فایل فیلم ظبط شده بر روی شیار دوم ذخیره گردد.
- Frame size/frame rate:
انتخاب گذینه Frame size/frame rate میتوانید کیفیت سایز تصویر برداری و میزان فریم بر ثانیه فیلم را مشخص می کنید. توصیه میشود از رزولیشن هایی با حداق میزان فریم بر ثانیه 30 استفاده نمائید تا بدین صورت فیلم شما کمتر تار گردد. برای نمونه در دوربین D7200 خود همیشه با کیفیت 1920x1080; 30p استفاده می کنم.
- Move quality:
با انتخاب Move quality میتوانید سطح کیفیت فیلم را تعیین کنید که با انتخاب گذینه High کیفیت تصاویر به حداکثر میرسد.
- Microphone sensitivity:
با انتخاب این گذینه شما می توانید میزان حساسیت میکروفون نسبت به صداهای پیرامون خود تعیین کنید. به طور معمول حساسیت میکروفون بر روی عدد 15 است و حداکثر حساسیت مقدار 20 می باشد. بهترین حساسیت عدد 8 است اما اگر قصد دارید مثلا صدای گنجشکان و یا سایر صداهای زمینه را هم در فیلم خود ثبت کنید مقدار عددی 15 تا 20 را انتخاب کنید. هرچقدر میزان حساسیت بیشتر گردد صدهای بسیار ضعیف محیط هم ظبط می گردد و هر چقدر حساسیت کمتر شود صدای هوا هم کمتر ثبت شده و بیشتر صدای صحبت کردن های افراد ظبط می گردد.
- Frequency response:
با انتخاب این گذینه شما می توانید تعیین کنید که تا چه میزان فرکانس صوتی در محیط ظبط گردد. بع عبارت دیگر شما می توانید تعیین کنید که همه صداهای در شعاع میکروفون ظبط گردد و یا تنها صداهای اصلی در طول مقابل میکروفون ظبط شوند.
- Wind nose reduction:
این گذینه شما را قادر می سازد تا تعیین کنید صدای هوای یا نویزهایی که در محیط به عنوان صدای مزاحم نام برده میشوند آیا حذف گردند یا خیر.
- Image area:
در اینجا می توانید تعیین کنید که آیا تصویر شما با یک برش 1.3 برابری نسبت به ابعاد اصلی فیلم ظبط شود یا خیر.
برای درک بهتر زیر دقت کنید.
مزایای برش تصویر 1.3 در چیست؟
- این کار به شما کمک میکند تا قادر شوید فیلم برداری را با فریم بر ثانیه بیشتر از 30 انجام دهید و همچنین باعث میگردد تا نقاط فوکوس دوربین در کل سطح تصویر شما به صورت کامل عمل کرده و تصاویر واضحتری را ثبت کنید.
- افزایش بزرگنمایی عکس تا 1.25 برابر بیشتر در دوربین های فول فریم و 1.875 برابر برزگتر در دوربین های کراپ
در عکاسی با لنز تله میتوانید تا 1.25 برابر تصویر را بیشتر بزرگ کنید. به عبارتی اگر شما از یک لنز تله 300 استفاده میکنید و دوربین را با برش 1.3 تنظیم کرده باشید در دوربین فول فریم مثلا D810 تصویر شما 1.25 برابر بزرگنمایی بیشتری خواهد داشت. به عبارت دیگر شما از یک لنز تله 375 استفاده کردهاید.
اما در دوربین های کراپ سنسور مانند D7200 علاوه بر اینکه سنسور نسبت به یک سنسور دوربین Full Frame با یک ضریب 1.5 کوچکتر گردیده است، باعث میگردد تا عکسهای گرفته شده به میزان 1.5 برابر بزرگتر گردد. به عباریتی اگر از لنز 300 استفاده کنید تصویر شما معادل یک لنز تله 450 بزرگ میگردد. حال با فعال کردن برش 1.3 تصویر نسبت بزرگنمایی عکس باز بیشتر گردیده و این نسبت بجای 1.5 برابر به 1.875 برابر بیشتر خواهد شد به عبارتی عکس گرفته شده با همان لنز 300 برابر با یک عکس گرفته شده با 562 میلیمتری خواهد بود.
- Full Frame: 300mm x 1.25 = 375mm
- Crop sensor: (300mm x 1.5) x 1.25 = 562.5mm
(max Focal length 1.3 crop: Focal length x sensor cutoff factor 1.875 = max Focal length)
معایب برش تصویر 1.3 در چیست؟
- برش 1.3 باعث میگردد تا در فیلم برداری زاویه بسته تری را بتوانید ضبط کنید.
- عکس گرفته شده با برش تصویر 1.3 با یک ضریب 1.25 برابری کوچکتر میگردد. عبارت دیگر اگر پیش فرض عکسهای دوربین شما در ابعاد (24MP ( 6000 x 4000 میباشد با فعال کردن برش 1.3 عکس شما به (15.5MP (4800 x 3200 تغییر ابعداد پیدا می نماید. اما جای نگرانی نیست زیرا وضوح و کیفیت تصویر بدون تغییر باقی خواهد ماند.
- White balance:
با استفاده از این گذینه شما میتوانید تراز سفیدی را تنظیم کنید. " جهت اشنایی بیشتر به تنظیم و درک تعادل رنگ سفیدی یا وایت بالانس در عکاسی دیجیتال نیکون " مراجعه نمائید.
- Set Picture Control:
با انتخاب Set Picture Control یکی از گذینه های استایل رنگ تصویر را میتوانید بسته به سلیقه خود انتخاب کنید. من همیشه از گذینه Vivid استفاده می کنم.
- Mange Picture Control:
با انتخاب گذینه Mange Picture Control شما میتوانید میزان غلظت رنگ در هر یک از گذینه های Set Picture Control را تنظیم نمائید.
- High ISO NR:
گذینه High ISO NR این امکان را به شما می دهد که میزان نویز تصویر به صورت خودکار تا چه میزان بر اساس حسایست ISO تنظیم شده کمتر یا بیشتر بر روی دوربین تصحیح گردد تا با این عمل جزئیات بیشتری را به تصویر بکشید.
Movie ISO sensitivity setting:
حال باید به دوربین فرمان دهید تا تصاویر را در چه رنج از حساست سنسور یا همان ISO اقدام به تصویر برداری نماید. برای این منظور پس از ورود به بخش Movie Shooting Menu با فشار داده دکمه OK وارد گذینه ISO sensitivity setting شوید. اکنون با ورود به گذینه ISO sensitivity حداقل حساست مجاز جهت تصویر برداری را بر روی عدد 100 قرار دهید.
اکنون با انتخاب گذینه (Auto ISO control(mode M و تغییر وضعیت آن به حالت ON به دوربین دستور می دهید که اگر در وضعیت دستی M تنظیماتی برای عکاسی اعمال کردید دوربین به صورت خودکار میزان حساسیت سنسور را تغییر دهد تا تصویر بهتری با نوردهی یکسانی داشته باشید. این گذینه را تنها جهت آشنایی شما بیان نمودم و برای تایم لپس در این آموزش نیازی به آن نداریم.
حال با انتخاب گذینه Maximum sensitivity مقدار عددی را بر روی عدد 6400 قرار دهید. با این کار به دروبین های نیکون می گویید که تصاویر ثبت شده حداقل در حساسیت بین 160 تا حداکثر 6400 ثبت گردند و تصاویر دارای نویز کمتری خواهند بود. توجه کنید که تعیین این مقدار از حساسیت بسته به مدل دوربین ها متفاوت است مثلا برای دوربین D5600 رنج حساسیت بین 100 تا 1600 و برای دوربین D7200 و D7500 وسری فول فریم D810 و D850 رنج حساسیت بین 100 تا حداکثر 6400 باید قرار بگیرد. در این رنج حساسیت تصاویر فاقد هر گونه نویز خواهند بود.
امید وارم تا همه علاقه مندان به دوربین های نیکون بتوانند با بالاترین سطح کیفیت و به بهترین شکل و حرفهای ترین حالت اقدام به ثبت فیلم های هرچند بهتری نمایند. حمید حساس
منبع: دنیای عکاسی با استودیو گلامور