Adobe Camera RAW یکی از پلاگینهای تعبیه شده در فتوشاپ است که به كمک آن میتوانیم تغییرات دلخواه را در تصاویر RAW اعمال كنیم و عكس ها را به بهترین كیفیت برسانیم. یک تصویر RAW تصویری است كه اطلاعات آن دستكاری نشده و به همان حالت خام روی حافظه ذخیره شده است. این برنامه برای پشتیبانی از تصاویر از نوع RAW طراحی گردیده است. این نسخه از پلاگین از دوربینهای عکاسی بیشتری پشتیبانی میکند. با استفاده از این برنامه میتوان فرمتها را به فرمتهایی که برنامههای دیگر از آنها پشتیبانی میکنند تبدیل نمود. همچنین کاربران میتوانند با استفاده از این برنامه افکتهای هنری را به فوتوگرافهای خود اعمال کنند و آن ها را برش، چرخاندن و ویرایش کنند.
فایل های RAW در داخل دوربین پردازش نمی شوند، که به این معنی است که آنها در واقع مقدار عظیمی داده های خام هستند که شما باید به آنها شکل دهید. آنها را مانند مواد خام موجود در طبیعت در نظر بگیرید، که منتظرند تا برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در دنیای تکنولوژی، هرچه فایل داده های شما بزرگتر باشد، گزینه های بیشتری خواهید داشت.
هنگامی که شما برای اولین بار فایلهای RAW خود را باز میکنید، با استفاده از Adobe Camera RAW میتوانید اولین تنظیمات را بر روی عکس خود انجام دهید. در Basic ، میتوانید با نُه تنظیمات مقیاس کشویی (اسلایدی) آسان شروع کنید.
برجسته کردن تصاویرتان!
برجسته کردن تصاویر یعنی چه؟ این میتواند معانی متعددی داشته باشد، اما غالبا به معنی داشتن رنگ و کنتراست بیشتر، و چشمگیرتر به نظر رسیدن است. مثل همیشه، بیانگر این است که شما یک تصویر خوب برای شروع دارید. ما در این مطلب به دنبال تلاش برای برجسته کردن یک تصویر متوسط نیستیم. مطمئن شوید که با یک عکس خوب از دوربین خارج شده شروع میکنید، سپس این مراحل را دنبال کنید.
عکاسی با فرمت RAW
عکاسی با فرمت RAW شروع خوبی است. میدانم، ممکن است نخواهید با فرمت RAW عکس بگیرید چون اندازه فایلها خیلی بزرگ میشود، یا واقعا مزایای آن را نمیبینید، اما فرمت RAW واقعا تفاوت ایجاد میکند. اول از همه اینکه شما دارید با یک فایل کاملا غیر فشرده از دادهها کار میکنید. بر روی یک تصویر JPEG از قبل تنظیماتی در داخل دوربین اعمال میشود تا به آن اندازه فایل فشرده شود. برخی از اطلاعات آن قبلا از دست رفته است، که یعنی شما دارید با اطلاعات تصویر کمتری کار میکنید، که به نوبه خود یعنی انعطاف کمتری در روند ویرایش دارید. البته، فرمت عکس خام یا RAW تنها در صورتی مفید است که شما بخواهید برای ویرایش تصاویر خود در فتوشاپ یا لایت روم وقت بگذارید. در فصل قبل در مورد فایلهای RAW کاملا توضیح دادیم. به فرض که شما میخواهید تصویر خود را ویرایش کنید و در فرمت RAW عکس گرفته اید، عکس خود را در Camera RAW باز کنید. ویرایشگر ACR ابزار واقعا قدرتمندی است. در آخرین به روز رسانیها ویرایشگر ACR در فتوشاپ به یک ابزار ویرایش تصویر تقریبا جداگانه و قدرتمند تبدیل شده است. هنگامی که باز میشود، چندین ابزار را در سمت راست خواهید دید، که اغلب اسلایدرهایی مانند: White Balance، Tint، Exposure، Contrast، Highlights، Shadows، Whites، Blacks، Clarity، Vibrance و Saturation هستند.
Camera Raw Editor در فتوشاپ CC
Camera Raw Editor ابزارهای قدرتمندی برای تنظیمات دارد. چند مرحله بعد اغلب در ویرایشگر RAW انجام خواهد شد، سپس تصویر در فتوشاپ باز شده، و بیشتر ویرایش میشود. بسیاری از این ویرایشها بسیار شبیه ماژول Lightroom Develop هستند، بنابراین شما میتوانید همین تنظیمات را در آنجا نیز انجام دهید.
Camera RAW Editor در Adobe Photoshop CC
ایجاد تنظیمات در ویرایشگر RAW سر برگ Basic
Temperature (دما) – برای شروع نگاهی به رنگ صحنه خود بیاندازید. شما می توانید دما را تنظیم کنید تا رنگ صحنه را گرم تر کرده (اسلایدر را به سمت زرد حرکت دهید) یا سردتر کنید (اسلایدر را به سمت آبی حرکت دهید). از این کار می توان برای اصلاح ته رنگ ناخواسته عکس، یا برای اضافه کردن کمی درام به تصویر استفاده کرد. در این صحنه، من تصمیم گرفتم اسلایدر را به سمت گرم تر حرکت دهم.
Exposure (نوردهی) – نگاهی به نوردهی خود بیاندازید، تصویر ممکن است کمی تاریک، یا شاید کمی روشن باشد. برای تنظیم آن، اسلایدر Exposure را حرکت دهید. این ابزار روشنایی کلی عکس را تنظیم میکند. نوردهی گزینه خوبی برای ایجاد یک تن رنگ پایه برای عکس شماست، قبل از این که شروع به انجام ویرایشهای خاص کنید.
Contrast (کنتراست) – با این ابزار رابطه بین قسمتهای روشن و تاریک را در تصویر خود کنترل کنید. تنهای میانه تاریکتر، تاریکتر میشوند و روشنترها، روشنتر. کنتراست را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که نواحی تاریک تصویر به اندازه کافی تاریک هستند، اما مراقب باشید جزئیات از دست نروند.
Highlights (هایلایت ها) – در این تصویر، شاخص قرمز در هایلایتها به من نشان میدهد که کجا جزئیات بسیار کمی وجود دارد. برای جبران آن، اسلایدر Highlights را به سمت چپ حرکت دهید. اگر هایلایتها (قسمتهای روشن) در عکس شما ناکافی نوردهی شدهاند، این اسلایدر را به سمت راست حرکت دهید، اما مطمئن شوید که هایلایتهای خود را بیش از حد نوردهی نکنید. ابزار Highlights تنها بر قسمتهای روشن عکس شما تاثیر میگذارد، در حالیکه قسمتهای تاریکتر را دست نخورده باقی میگذارد. در اینجا میتوانید قسمتهای روشن را به صورت واضحتر برجسته کنید.
Shadows (سایه ها) – دقیقا برعکس هایلایتها، اسلایدر Shadows تنها بر قسمتهای تاریک در عکسهای شما تاثیر میگذارد. این یک ابزار عالی برای استفاده از سایهها برای ایجاد یک عکس پویاتر است. اسلایدر Shadows میتواند در بازگرداندن جزئیات به سایهها یا کمی تاریک کردن آنها به شما کمک کند. مراقب باشید این اسلایدر را بیش از حد حرکت ندهید چون اگر در این کار زیاده روی کنید، سایههای شما ممکن است نویزدار به نظر برسند (یا تصویر شما ممکن است ظاهر یک عکس «HDR» را پیدا کند).
Whites (سفیدها) – این اسلایدر هر پیکسلی در تصویر که سفید یا تا حدودی هایلایت دار (روشن) باشد را تنظیم میکند. این ابزار یک گام بالاتر از هایلایت هاست. اسلایدر Whites تنها بر بالاترین طیف رنگهای روشن تاثیر میگذارد، به این معنی که شما تنها میتوانید روشنترین بخشهای تصویر خود را تغییر دهید.
Blacks (سیاه ها) – این اسلایدر هر پیکسلی را که سیاه باشد تنظیم میکند. این واقعیترین اسلایدر این دسته است. این ابزار تنها بر رنگهای سیاه در تصویر شما تاثیر میگذارد. این گزینه خوبی برای آزمایش اضافه کردن کمی رنگ سیاه است، اگر هیچ رنگ سیاهی در عکس شما وجود ندارد. ایجاد کمی رنگ سیاه میتواند غنا و عمق بیشتری به تصویر شما ببخشد.
Clarity (وضوح) – اسلایدر Clarity کنتراست را در تُنهای میانی (خاکستری) تنظیم میکند. این کار میتواند واقعا به تصویر شما کمی ساختار ببخشد، اما مراقب باشید که زیاده روی نکنید. اسلایدر Clarity با تاثیر بر بافتهای مختلف، کنتراست جزئیات در یک تصویر را کنترل میکند. این با گزینه کنتراست مبتنی بر رنگ قبلی متفاوت است، بنابراین از آزمایش کردن با آن لذت ببرید.
Vibrance (پویایی) – این اسلایدر هر پیکسلی را که اشباع نشده تنظیم میکند. اینجا جای خوبی است که شروع کنید کمی طراوت ظریف به صحنه خود اضافه کرده و به آن جان ببخشید. این ابزار تنها بر قسمتهایی از یک تصویر تاثیر میگذارد که در ابتدا زیاد رنگی نیستند. این یک ابزار عالی برای برجسته کردن تمام رنگها در تصویرتان است، بدون این که عکس نامتعادل به نظر برسد.
Saturation (اشباع) – این اسلایدر تمام پیکسلها را با کم یا زیاد کردن اشباع آنها تنظیم میکند. اشباع شدت رنگ را در تمامی کانالهای رنگی افزایش یا کاهش میدهد. اسلایدر Saturation تمام رنگها را در تصویر شما به طور یکسان تنظیم میکند. مراقب باشید که استفاده از این ابزار برای تنظیم همه چیز با هم میتواند بخشهای رنگی تصویر را اغراق آمیز یا غیر قابل باور و مصنوعی کند.
بعد از کار کردن با این تنظیمات، میتوانید تغییرات را ذخیره یا لغو کنید و یا به کار کردن بیشتر بر روی جزئیات در ادامه دهید. وقت بگذارید و این اسلایدرهای ساده را بررسی کرده و خودتان را برای ایجاد عکسهای عالی آماده کنید.
تنظیمات سربرگ HSL
در این سربرگ سه ابزار مختلف به نامهای Hue (رنگ)، Saturation (اشباع) و Luminance (روشنایی) یا به طور مخفف HSL وجود دارد. این تنظیمات بر اساس کانالهای رنگ در تصویر شما تغییراتی ایجاد خواهند کرد. به عنوان مثال، اگر بر روی سربرگ Saturation کلیک کنید، میتوانید اشباع رنگهای قرمز را در تصویر خود کم یا زیاد کنید، همین امر برای رنگهای نارنجی و تمام کانالهای رنگی دیگر نیز صادق است. شما همچنین میتوانید با استفاده از سربرگ Luminance رنگهای خاصی را روشنتر کنید. در این تصویر، میخواستم رنگهای قرمز، زرد، و نارنجی، و همچنین بعضی از رنگهای آبی را اشباع کنم.
فیلتر تدریجی در Camera RAW
شما میتوانید یک فیلتر تدریجی (Graduated filter) را در Camera RAW اضافه کنید، درست مانند نصب یکی از این فیلترها روی لنز دوربینتان در صحنه عکاسی. زیبایی انجام این کار در فتوشاپ این است که میتوانید تنظیمات خوبی بر روی تصویرتان ایجاد کنید، بسته به این که ابزار فیلتر تدریجی را چگونه قرار میدهید.
بر روی آیکون Graduated Filter در بالای صفحه کلیک کنید، و یک کادر کاملا جدید با توابع بسیار شبیه به ماژول اصلیCamera RAW پایه خواهید دید. تفاوت در اینجا این است که شما باید بر روی فیلتر کلیک کرده و آن را بر روی تصویر خود پایین بکشید تا آسمان را انتخاب کنید. همچنین میتوانید از پایین کلیک کرده و رو به بالا بکشید تا پیش زمینه را انتخاب کنید. من هر دو کار را انجام خواهم داد (فیلتر تدریجی از لبه به سمت داخل تصویر اعمال میشود).
من با شروع از بالا، بر روی فیلتر کلیک کرده و آن را تا نیمه تصویرم میکشم. این کار اثر فیلتر را به نیمه بالای تصویر محدود میکند. این فیلتر تدریجی است، بنابراین اثر آن به درستی ترکیب خواهد شد، و شما خط مشخصی که فیلتر در آن به پایان رسیده باشد نخواهید دید (هر چه بیشتر آن را بکشید، ناحیه ترکیب عریض تر میشود، میتوانید آن را بعدا هم تنظیم کنید). من کمی تنظیمات اعمال کردم و شما میتوانید تفاوتی که آنها در آسمان ایجاد کردند را ببینید. وقتی کار شما با یک فیلتر تمام شد، بر روی New (در بالای کادر تنظیمات) کلیک کنید و این روند را تکرار کنید، اما این بار از پایین به بالا بکشید تا تنظیمات را برای پیش زمینه ایجاد کنید. هنگامی که تنظیمات نهایی را انجام دادید، می توانید بر روی open image در پایین کادر Camera Raw کلیک کنید تا تصویر شما در فتوشاپ باز شود.
دور آیکون فیلتر تدریجی خط کشیده شده است
یک تنظیمات کلیدی که باید در اینجا ذکر شود، ابزار Dehaze است. ابزار Dehaze دقیقا همان کاری را میکند که اسمش میگوید، مه و غبار را حذف کرده و کنتراست بهتری ایجاد میکند. با دقت از آن استفاده کنید، به راحتی ممکن است در استفاده از آن زیاده روی کنید، و در نتیجه عکس شما خراب شود. این ابزار واقعا مفیدی برای تصاویر چشم انداز و مناظر دریایی است، چون اغلب کمی مه در این تصاویر وجود دارد، همانطور که در عکس من هم بود. استفاده کم از آن مه را حذف کرد و تصویر روی هم رفته بهتر شد. توصیه میکنم حداکثر مقدار 15 را انتخاب نمایید.
شما متوجه خواهید شد که این ابزار بخشی از ابزار Graduated Filter است، و یک تابع Dehaze نیز در سربرگ effects در
Camera Raw Editor وجود دارد. به خودتان بستگی دارد که از کدام استفاده کنید، اما حواستان باشد که اگر بدون انتخاب (selection) از آن استفاده کنید، این افکت را به کل تصویر شما اعمال خواهد کرد. استفاده از آن در اینجا در ابزار Graduated Filter به این معنی است که شما میتوانید کنترل بهتری بر چگونگی تاثیر آن بر تصویر خود داشته باشید.
بر روی Graduated Filter کلیک کرده و آن را از بالا به پایین بکشید تا آسمان انتخاب شود. سپس تنظیماتی که می خواهید را انتخاب کنید تا اعمال شود.
انتخاب پیش زمینه با کشیدن از پایین به بالا
تصویر خود را در فتوشاپ باز کنید
بعد از این که تنظیمات خود را در Adobe Camera RAW اعمال کردید، تنظیمات نهایی را میتوانید در Adobe Photoshop اعمال کنید. یک بار دیگر، قرار است که آسمان و پیش زمینه در این تصویر متفاوت به نظر برسند، و به تنظیمات متفاوتی نیاز خواهند داشت.
برای انتخاب نرمتر آسمان (یک selection دقیق تر)، بر روی ابزار ماسک سریع یا quick mask در پایین نوار ابزار سمت چپ در فتوشاپ کلیک کنید. سپس میتوانید از یک قلم موی نرم برای رنگ آمیزی یک انتخاب از آسمان به عنوان یک ماسک استفاده کنید. وقتی از انتخاب خود راضی شدید (ماسک قرمز را ببینید) دوباره بر روی ابزار quick mask کلیک کنید تا آن انتخاب را فعال کنید. یک نکته هست که باید در مورد ابزار quick mask به یاد داشته باشید، ماسک به این معنی است که شما دارید هر چیزی را که قرمز «نیست» انتخاب می کنید. بنابراین، وقتی بر روی ابزار quick mask کلیک میکنید، خطوط چشمک زن را همچون مورچههایی در حال رژه رفتن در اطراف قسمت پایین تصویر، و نه در ناحیه قرمز، خواهید دید. این خوب است، چون شما میتوانید خیلی راحت بین این دو ناحیه سوئیچ کنید (تغییر وضعیت دهید) و تنظیمات را در هر انتخاب ایجاد کنید.
اول از همه، تنظیمات لازم را با استفاده از سطوح (Levels) در پیش زمینه اعمال کنید. در این تصویر، من میخواستم پیش زمینه را کمی روشن تر کنم، بنابراین هایلایتها را کمی روشنتر کردم. از آنجا inverse (یعنی آسمان) را انتخاب کردم. شما میتوانید این کار را با پایین نگه داشتن همزمان دکمههای CMD+SHIFT+I انجام دهید. این کار ناحیه انتخابی (selection) شما را از پیش زمینه به پس زمینه تغییر خواهد داد.
رنگ قرمز نشان دهنده قسمتهایی است که ماسک خواهند شد. در تصویر فوق در نوار ابزار فتوشاپ با خط سفید رنگ به ابزار Quick mask اشاره شده است.
مورچه های در حال رژه رفتن نشان میدهند که انتخاب فعلی در پیش زمینه کجاست
اعمال تنظیمات سطوح (levels) به پیش زمینه
CMD+SHIFT+I ناحیه انتخابی را تغییر خواهد داد، در اینجا آسمان انتخاب شده و از سطوح برای تنظیم آسمان استفاده شده است.
استفاده از Hue and Saturation برای ایجاد تنظیمات رنگ نهایی
شما میتوانید از CMD+SHIFT+I برای انتخاب آسمان و پیش زمینه به جای یکدیگر استفاده کنید. هنگامی که انتخابتان را مشخص کردید، ابزاری برای ایجاد تنظیمات انتخاب کنید، و آنوقت تغییرات تنها به قسمتهایی که انتخاب شده است اعمال میشود. در این مثال من از
Hue and Saturation برای بالا بردن بیشتر کیفیت تصویر استفاده کردهام. من باز هم تنظیمات را با هر کانال به طور جداگانه انجام میدهم. این کار کنترل بالایی بر اینکه چه محدودههای رنگی باید اشباع شوند به من میدهد، و شاید اشباع محدودههای رنگی دیگر را که کمی اغراق آمیز هستند کم کند. به هر یک از کانال ها بروید و تنظیمات لازم را انجام دهید.
از Hue and Saturation برای ایجاد تنظیمات رنگ نهایی استفاده کنید.
وقتی کارتان تمام شد، بعد از آن میتوانید در صورت نیاز تصویر خود را شارپ کنید و آن را ذخیره کنید. مراحل ذکر شده در بالا به شما کمک خواهند کرد تا کاری کنید که هر عکسی بهتر به نظر برسد. اگر این کار را به درستی انجام دهید، تصاویر شما برجستگی و جذابیتی را که به دنبالش هستید، به دست خواهند آورد. یک بار امتحان کنید، هنگامی که روند کار را بدانید، این تنظیمات واقعا سریع انجام میشوند.
منبع: دنیای عکاسی با استودیو گلامور